Singapore Trip : To do list sebelum ke Singapore (Part 1) - Huda Luna Hussin

Singapore Trip : To do list sebelum ke Singapore (Part 1)

Assalamualaikum


Last year lepas Christmas, kitorang ke Singapore. Saja jalan-jalan ke negara orang alang masa tu ada dekat Johor. Walaupun preparation untuk ke Singapore tu last minit jugak la di plan, tapi Alhamdulillah semua planning menjadi. Ada la terlambat sikit dari schedule tapi bisa di atur pak.


Biasa la bawak bebudak, kena ikut mood bebudak jugak masa nak travel tu. Tu pun ada la beberapa kali bertukar jadi Mommy Momster. Dah la first time bawak kereta masuk negara orang. Risau jugak la. Siap tanya dekat Question Instagram lagi tu. HAHA


Qaireen Nisrina Singapore
Sebelum bergerak ke Singapore

So terima kasih semua yang sharing info. Love you all. Sebelum start post pasal trip ke Singapore tu, aku cerita dulu to do list yang kena buat, kena ada dan prepare sebelum ke Singapore. Semua benda ni penting untuk kesejahteraan travel ke negara orang. EHE.


By the way, big reason nak ke Singapore tergedik-gedik sangat sebab ada Harry Potter theme dekat Airport Changi masa tu. Wehh padia la Huda ni. Sanggup betul!


Ok dah. Now aku nak buat list - To do list sebelum travel ke Singapore untuk reference semua orang yang rajin baca blog aku ni.


1. Study peraturan jalan raya di Singapore kalau naik kereta. 
Kenapa benda ni paling penting? Sebab peraturan jalan raya diorang sangat strict. CCTV merata-rata dan sangat efficient. Tak macam kita dekat sini banyak culas undang-undang tu. Rule diorang paling strict lagi-lagi kalau dekat Sentosa Island. (Rujuk sini : Land Transport Authority) Paling utama, had laju dan lane priority dekat pejalan kaki selain bebudak kena duduk di carseat. Untuk Grab pulak, Grab taxi je tak perlu ada carseat. Grab biasa perlu ada carseat. Baca jugak pasal VEP dan ERP tau (rujuk sini utk VEP and sini untuk ERP)


Yusuff Idraaki Singapore
Idraaki buat passport for first time.


2. Renew passport dan buat passport untuk yang belum ada passport
Haruslah passport tu wajib ada sebab kita nak ke Negara orang. Make sure passport hidup sebelum travel tu. Kalau agak tinggal 6 bulan lagi passport tu, renew la dulu sebelum ke mana-mana. Kalau tak satu hal menyusahkan diri dan famili kalau kena tahan. Make sure jangan tertinggal tau.


3. Study kawasan attractive dan plan itinerary tempat nak pergi
Paling penting plan trip tu bebetul. Plan itinerary dan kalau boleh ada buffer timing untuk tiap tempat tu. Sebab kita tak tau masalah atau apa-apa delay yang akan terjadi pada hari kejadian. Study parking, public transport dan jarak satu tempat ke satu tempat yang kita nak pergi tu. Jangan plan melulu nak cover semua tempat tapi jarak kemain jauh. Buat penat je nanti dan rushing.


4. List out kad-kad yang perlu ada masa di Singapore
Bila dah ada itinerary, masa ni baru boleh plan apa kegunaan AutopassCashcard dan Tourist Pass. Autopass ni kena beli di immigration sebelum masuk Singapore. Satu kereta satu autopass dan tak boleh bertukar ganti. (baca sini untuk rujukan). Cashcard ni untuk parking. Option lain untuk parking, boleh install apps Parking.sg. Tourist Pass pulak untuk naik MRT. Details jap lagi aku explain dekat bawah. Semua ni boleh topup dekat 7E tapi Tourist Pass ada jual dekat selected station je. Ada anak-anak ni, naik Grab lebih mudah dan cepat compare naik Public Transport tapi of course bila grab ni lebih costly. HAHA


5. Bawa geran kereta, insurance, roadtax dan valid driving license kalau naik kereta
Kalau kita ke sana naik kereta, make sure bawak geran kereta, insurance, roadtax dan valid driving license hidup tau. Senang apa-apa jadi semua dah ada. Kita tak tau kot tetibe pegawai immigration dia mintak ke apa kan.


6. Cari hotel dekat dengan public transport atau yang offer parking free.
Walaupun mahal macam mana hotel tu tapi sempit nak mampus macam hotel aku duduk hari tu, tapi demi parking free dan dekat public transport, ku gagahi jua. Hotel yang aku duduk hari tu dekat dengan 2 station MRT by walking distance. Tu pun mengah wei! Hotel beli la dari Agoda ke Booking ke or Airbnb. Suka hati korang lah. Aku beli guna Agoda untuk dapat point AirAsia dan Cashback.


7. Tukar duit sesiap di Malaysia
Biar lebih dari kurang! Kitorang memula dah tukar sesiap dekat Setia Alam duit Singapore dengan rate 1SGD = RM3.06 untuk 300SGD. Then rasa macam tak cukup je, lalu tambah la lagi 100SGD dekat Johor Bahru. Rate sama macam dekat Setia Alam tu. Then hari ke dua dekat Singapore tambah lagi sikit, SGD50 dengan rate 1SGD = RM3.20. Dah la money changer dekat Singapore tu ingat kitorang ni Indonesian. Whatt? So cadangan aku adalah, korang better tukar SGD500 kalau pergi dengan famili with anak keciks. Kalau single aku rasa SGD300 tu terlebih dari cukup. Kalau naik kereta nak kena beli autopass, dan pembayaran guna SGD. Diorang tak terima MYR dan dekat situ tak ada money changer tau.


8. Beli travel Insurance. Penting ni.
Alah travel sekentut je dari Malaysia ye dak, malas la beli travel insurance. No no. Jauh ke dekat je, sila la beli travel insurance. Kenapa? Sebab kalau kes-kes emergency, travel insurance ni diutamakan kegunaannya dari insurance sedia ada kita tu. Boleh beli Etiqa ke AXA ke Zurich ke terpulang. Aku ke Singapore ni pilih Etiqa Takaful yang berharga RM97.22 untuk 4pax.


9. Beli tiket entrace online dan advance dari beratur di kaunter
Sebab dapat jimatkan masa dari beratur di kaunter selain lebih murah dari harga kaunter. Tak percaya? Sila download Klook or KKDay tengok harga dekat situ compare harga kaunter. Jimat banyak dan senangkan kerja dari nak beratur penat-penat. Tambah kalau kau pergi masa peak hours. Ketibas ketiak wei!


10. Topup Touch N Go dan isi minyak full tank
Isi minyak full tank dekat Johor Bahru sebab harga minyak dekat sana lebih mahal dari dekat Malaysia dan isi sesiap Touch N Go sebelum masuk Singapore karang nanti masa keluar Singapore tak cukup pulak balance. Sebab tak ada kaunter topup tau.


11. Plan masuk ikut Tuas atau Woodland
Masuk ikut Tuas lebih mahal rate dia dari masuk ikut Woodland. Selalunya orang masuk ikut Woodland la. Kitorang masuk ikut Woodland, keluar ikut Tuas. (rujuk rate dekat sini) Better masuk awal pagi untuk elak jam.


12. Isi Whitecard dan jangan hilangkan
Sebelum masuk Singapore kena isi sesiap Whitecard untuk bagi ke pegawai Immigration Singapore. Kalau tak ada kad tu tu, masa dekat border nanti mintak. Kalau boleh minta lebih, kot kot tersalah isi ke or future nak datang lagi. Senang jimat masa dari terhegeh-hegeh nak tulis masa tu jugak. Bawak pen tauuuuu!


Ok lah. To be continue dalam part 2. Panjang sangat orang malas membaca pulak nanti.

No comments